Fagernes en Eidfjord - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van PaFeLu Winter - WaarBenJij.nu Fagernes en Eidfjord - Reisverslag uit Eidfjord, Noorwegen van PaFeLu Winter - WaarBenJij.nu

Fagernes en Eidfjord

Door: PaFeLu

Blijf op de hoogte en volg PaFeLu

05 Augustus 2014 | Noorwegen, Eidfjord

Zaterdag 2 augustus
Zo, aangekomen in Fagernas op de Gemeente Camping. Onderweg vliegen af en toe kastjes open en het is dan een verrassing wat er los op de vloer ligt in de caravan. Daarnaast werkt de stroom aan de trekhaak voor in de caravan niet helemaal goed. De koelkast werkt niet op 12 volt en de automatische zekering klapt er soms uit… Maar drukknopje in en gaan weer.
Ook deze camping is mooi en netjes. Prachtig nieuw toiletgebouw, waar je een pasje voor nodig hebt. Daarin dan een complete “kantine” met 3 keukenblokken, eigen combi WC-douche-wastafel cel van ong 3 x 3 meter! Wel warm water op kaartje voor NOK 12 per 3 min (€ 1,50)… Maar ja, dat luxe gebouw moet ook betaald worden…
Nette veldjes en giga Noorse caravans (zomaar 6 a 8 meter) met een zomerhuisje als aanbouw, in plaats van een gewone voortent. Zien we veel als vast jaarplaatsen. Alles even keurig netjes; gras kort gemaaid, nergens afval oid; echt prima! Ook de dagjesmensen worden geacht de caravan met de dissel naar de weg te zetten en de wagen er netjes naast; een plaatje wordt bij de Resepsjon geschowd, hoe men het wil hebben. Maar we zijn te gast, dus doen mee.
Camping ligt pal aan een groot meer, dat eigenlijk een rivier is; het stroomt door naar…? Pal aan de camping liggen er 2 grote trampolines in het water. Femke en Luna waren zo dapper erin en erop te gaan. Paul liet het even overgaan; de held. “Iemand moet de foto’s maken”.
Even wandelen met de honden naar de rand van de camping; een hek. Maar wij er toch stiekem overheen en een mooi stijl pad op. Komen er ineens 3 jonge koeien aanzetten en die vonden de honden toch wel erg leuk. Diva en Daan niet zo en zij sprinten via de schuine kanten steeds langs ze; tot 1 koei Diva bijna op de horens (althans voorhoofd) nam; tijd om ze weg te jagen en zelf toch maar de andere kant op te gaan. Kwamen we nog op dat pad langs een opslag van, wat later bleek, een Volks Museum te zijn, dat naast de camping lag. Ladingen met oud hout en gigantisch veel leisteen voor daken. Verderop werden er huizen op de authentieke manier gemaakt; met grove houtsnippers als dakisolatie en daarop dus leisteen. Mooi om dat (in de verte) te zien.
Ala Frankrijk hebben ze ook in Noorwegen grote winkelcentra langs de wegen. Fagernes is een echte toeristenplaats waar veel skigebieden liggen en dus ook een groot winkelcentrum met van alles en nog wat. Veel kopen doen we er niet want Noorwegen is inderdaad vrij prijzig. In een doe het zelf zaak bleek ook een dierenafdeling te zijn waar ze prachtige hondenmanden verkochten en die waren nou juist weer zeer goedkoop. Er in eerste instantie één van gekocht omdat je nooit weet wat eigenwijze borders een fijne hondenmand vinden. Deze viel echter zo goed in de smaak bij de dames dat Paul er de volgende dag nog één is gaan halen. O en ook wat zekeringen en zo.
Maandag 4 augustus
Alles was mooi aan Fagernes, behalve het weer. Na twee dagen veel regen was het tijd om weer verder te trekken richting het oosten. Tussen de buien door kregen we de luifel redelijk droog eraf en was alles verder snel ingepakt. Afhangend van het weer zou de volgende halte Geilo of Eidfjord zijn. In Geilo was het nog steeds zeer slecht qua regen, maar op weg 51 begon wel het fantastische landschap. Hierdoor vergat je al snel het mindere weer en was de reis een fantastische ervaring met uitzichten die we nog nooit eerder gezien hadden. Doordat alles voorspoedig verliep, besloten we Geira links te laten liggen en verder te rijden. We reden in het gebied van het Hardangerfjord waar we onder andere een prachtige waterval (VØringsfossen) hebben gezien en vele andere adembenemende uitzichten. Tijd voor een kleine pauze in de reis waar we net een damwand waren gepasseerd. Bij een groot meer vlak na een dam, stopten we even om van het uitzicht te genieten. Toen we naar het meer liepen wisten we niet wat we zagen. Overal op het strandje stonden stenen opgestapeld. Het heette daar Sygenvatnet. Op elke grote steen hadden mensen daar weer stenen opgestapeld. Wij hebben uiteraard ook zo’n torentje achtergelaten.
Uiteindelijk zijn we in Eidfjord op een klein campinkje geëindigd met een waanzinnig mooi uitzicht. Niet onbelangrijk het weer was weer prachtig. Lekker zonnetje met een windje erbij. s’avonds nog even door het stadje gewandeld.
Dinsdag 5 augustus.
De volgende ochtend hoorde ik wel gebrom en vond het wel wat vreemd dat ik dat de dag ervoor niet gehoord had, maar besteedde daar verder geen aandacht aan. Totdat ik de hondjes ging uitlaten en ineens een gigantisch cruiseschip zag liggen. Op zo’n dertig meter van de camping. Die was s ’nachts dus binnen komen varen. Na een lekker ontbijtje met gebakken ei hebben we onze wandelschoenen aangetrokken en zijn we op avontuur gegaan. Na een uur klimmen over rotsen en veel mos, vond ik het wel welletjes want we moesten uiteindelijk ook nog naar beneden, wat trouwens makkelijker ging dan gedacht. Het was een zeer geslaagd avontuur. Vergeet ik nog te vermelden dat we daarvoor nog een geocash hebben gevonden. In Noorwegen liggen er enorm veel. Wel pakken we alleen de singles omdat we telkens maar een paar dagen op een plek staan. De wandeling/beklimming die we gedaan hadden was overigens ook een cash waarin stond dat de route zeer moeilijk was en we deze uiteraard niet volbracht hebben. Wel ‘savonds na het eten nog één in een parkje en bij een kerkje gevonden. Geef toch een extra dimensie aan het uitlaten van de hondjes. Ook het cruiseschip weer zien vertrekken wat nogal tijdrovend was omdat hij pal wind tegen had in het fjord en blijkbaar veel moeite had daarmee.
Morgen (6-8) vertrekken we richting Odda. We hebben besloten om Bergen niet aan te doen, ondanks dat het een mooie stad schijnt te zijn. We gaan nog naar Haugesund en Stavanger. Luna wil heel graag naar de gletsjers en de weg (de 13) ernaartoe schijnt ook spectaculair te zijn. Hebben we van een aardige Noorse buurman gehoord in Fagernes.